André van Huizen

Hallo, mijn naam is Andre van Huizen en mijn hobby is ook eigenlijk mijn beroep!

Ik ben zeer geïnteresseerd in muziek. Vroeger heb ik natuurlijk eerst een tijdje blokfluit gespeeld en ook enkele jaren dwarsfluit.

Maar de aantrekkingskracht naar een basinstrument was er eigenlijk altijd! Toen er een bastuba vrijkwam in het orkest ben ik op dit instrument gaan spelen. Het beviel mij eigenlijk direct zeer goed en ik kon al binnen enkele weken meespelen met het harmonieorkest. Ik werd ook gelijk gevraagd om partijen te spelen bij symfonieorkesten, waar ik ook de contrabas heb ontdekt en heb geleerd te bespelen.

Na de opleiding op de muziekschool ben ik naar het conservatorium gegaan waar ik de opleiding: docerend musicus aan het Twents Conservatorium in Enschede met de 2 hoofdvakken Tuba en Contrabas heb gevolgd. Mijn talent lag echter meer bij de bastuba en ben na een succesvol eerste examen verder gegaan in het westen van het land, waar ik de opleiding tot uitvoerend musicus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gedaan. Heb enkele jaren bijna bij elk symfonieorkest gespeeld en speelde o.a.  bij het Nederlands Blazers Ensemble , Asko en Schönberg ensemble  en een aantal jaren bij de Luchtmacht kapel.

De liefde voor mijn geliefde Twente bracht bij toch weer naar Enschede, waar ik sinds 1990 les geef aan Fundament Losser, Kaliber Kunstenschool, Oyfo Hengelo , het collectief van Da Capo , Muziekschool van het Kulturhus in Borne.

Verder dirigeer ik nog  bij de muziekvereniging Crescendo in Buurse, het volwassenensemble van het Kulturhus in Borne, het koperensemble van de Bornse Harmonie, Musik Verein Wessum en de Hilgerländer Musikanten in Meddo  en ben ook werkzaam bij RTV Oost als presentator/samensteller van een programma met religieuze muziek.

Ik geef les omdat ik het prachtig vind mijn kennis van de bastuba, trombone of bariton door te geven en juist de afwisseling tussen jonge kinderen en de wat oudere leerling maakt mijn lespraktijk erg compleet.

Ik hou van alle soorten muziek, mits het goed wordt uitgevoerd. Ik vind het prachtig dat iemand een moeilijk concert kan spelen, maar het is voor mij als docent is het ook mooi om te horen dat een jonge leerling na enkele maanden al een aantal leuke liedjes kan spelen. Mijn voorkeurs spectrum is zeer groot! Vocale muziek, barok, symfonisch, blaasmuziek, kamermuziek en koper ensembles genieten mijn voorkeur.